Enguany començarem el curs per la història, la ciència social que estudia com han estat les societats humanes al llarg del temps i com hem arribat fins on som.
La història utilitza els documents escrits, el registre material (arqueologia) que han deixat les diferents societats, a més d'altres disciplines auxiliars per tal de construir coneixement al voltant d'aquestes.
La història utilitza els documents escrits, el registre material (arqueologia) que han deixat les diferents societats, a més d'altres disciplines auxiliars per tal de construir coneixement al voltant d'aquestes.
Segons les visions de la història es representa gràficament de forma lineal, com a cercles -que es van repetint- o d'altres maneres. Per veure com separem les diferents èpoques i la durada d'aquestes fem servir els eixos cronològics o línies del temps.
Les etapes de la història són les següents:
-Prehistòria (des de l'aparició dels primers humans fins la invenció de l'escriptura).
-Edat Antiga (des de la invenció de l'escriptura fins la caiguda de l'Imperi romà).
-Edat Mitjana (des de la caiguda de Roma fins el descobriment d'Amèrica).
-Edat Moderna (de la conquesta de Constantinoble i el descobriment d'Amèrica fins la Revolució francesa).
-Edat Contemporània (des de la Revolució francesa fins... La caiguda del mur de Berlín el 1989).
I nosaltres en quina època vivim? Encara no sabem si es tracta d'una etapa nova o encara som dins la contemporània. Recordeu que aquests noms es posen més tard a través de l'estudi històric.
Amb la vostra observació vau veure que cada vegada les etapes eren més curtes perquè els canvis es donaven a una major velocitat. Què fa que les societats canviïn? Quin és el motor de la història? A més també vau adonar-vos que la perspectiva des de la qual veurem la història aquest curs està centrada en Europa i des d'una visió eurocèntrica.
I nosaltres en quina època vivim? Encara no sabem si es tracta d'una etapa nova o encara som dins la contemporània. Recordeu que aquests noms es posen més tard a través de l'estudi històric.
Amb la vostra observació vau veure que cada vegada les etapes eren més curtes perquè els canvis es donaven a una major velocitat. Què fa que les societats canviïn? Quin és el motor de la història? A més també vau adonar-vos que la perspectiva des de la qual veurem la història aquest curs està centrada en Europa i des d'una visió eurocèntrica.
Segons els currículum de 3er d'ESO a nosaltres ens toca veure l'Edat Moderna, però farem constants referències les diferents èpoques.
Podeu seguir aquest post a les pàgines 198, 199, 200 i 201 del llibre.
Podeu seguir aquest post a les pàgines 198, 199, 200 i 201 del llibre.
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada